ONZE HISTORIE

Van Parijs naar de hele wereld

1833: De start
Op 23 april stichtte Frédéric Ozanam op 20-jarige leeftijd met bevriende studenten in Parijs de Conférence de Charité. Want met alleen praten kun je de wereld niet verbeteren, vonden zij. Ze bezochten arme gezinnen, hulpbehoevende zieken en ouderen en hielpen waar nodig. Steeds meer mensen hielpen hen, waardoor ze de hulp op grotere schaal konden aanbieden.

1846: Vincentiusvereniging in Nederland
Binnen 10 jaar was de Vincentiusvereniging actief in Italië, Spanje, Portugal, Duitsland, Ierland en België. De eerste conferentie van de Vincentiusvereniging Nederland werd op 10 februari 1846 opgericht in de sacristie van de kerk in de Oude Molstraat in Den Haag. Onder de naam Onze Lieve Vrouw werd de conferentie ingelijfd bij de Algemene Raad in Parijs. Na Europa volgde ook Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Oceanië en Afrika.